Czym jest analityka internetowa i jakie są jej zadania?
Analityka internetowa może być wykorzystana do określenia grupy docelowej i jej cech. Dzięki temu możliwe jest podejmowanie inteligentnych decyzji dotyczących rozwoju strony internetowej, poprawy treści i optymalizacji kampanii reklamowych. Jakie zadania spełnia analityka internetowa i jak pomaga firmom — dowiesz się z artykułu.
Co to jest analityka internetowa?
Web analytics to system analizy skuteczności metod promocyjnych i oceny ich wyników. Pozwala ona zmierzyć wysiłki, jakie firma wkłada w reklamę swojego produktu w środowisku internetowym.
Zadania analityki internetowej
Do zadań specjalistów od analityki internetowej należy:
- Studiowanie i wdrażanie nowych programów zwiększających współczynniki konwersji i poprawiających pozycjonowanie produktu na rynku;
- Stworzenie wysokiej jakości oferty promocyjnej, która będzie rezonować z użytkownikami;
- Analiza działań firmy.
Jak analityka internetowa pomaga w biznesie?
Konkurencja w internecie jest tak duża, że nawet firmy z długą historią muszą walczyć o swoją pozycję. Analityka internetowa pomaga wybrać takie sposoby dystrybucji treści, które będą miały maksymalny wpływ i sprawią, że Twój produkt nie zginie wśród konkurencji.
Analityka optymalizuje i automatyzuje dystrybucję informacji o produktach, oszczędzając czas i pieniądze na reklamę – zobacz więcej.
Rodzaje analityki
Kompleksowa analityka
Zaangażowana w zbieranie i analizę danych statystycznych. Głównymi narzędziami są specjalne liczniki i analizatory logów, które skanują stronę serwisu i pokazują, które bloki zapewniają napływ nowych użytkowników. Analityka kompleksowa jest przydatna, jeśli strona nie zajmuje miejsca w wyszukiwarkach, ponieważ można natychmiast zidentyfikować problem.
Analityka end-to-end
Ten typ skupia się na analizie zachowań użytkowników. Analityk wchodzi w buty klienta i identyfikuje cechy grupy docelowej. Nowi klienci są pozyskiwani dzięki lepszemu zrozumieniu zainteresowań odbiorców. Częściej typy są używane razem, więc analiza okazuje się uniwersalna.
Wskaźniki analityki internetowej
Do analizy serwera wykorzystywane są specjalne wskaźniki, które pozwalają znaleźć słabe i mocne strony polityki reklamowej:
- Czas, w którym użytkownik przebywa na stronie internetowej;
- Liczba stron przeglądanych przez użytkownika;
- Liczba skoków z jednej strony na drugą;
- Charakterystyka odbiorców docelowych (wiek, zainteresowania, płeć, przynależność geograficzna, status społeczny itp.);
- Źródło konwersji;
- Działania użytkownika (odpowiedzi, zakup towarów itp.).
Na podstawie tych wskaźników analitycy budują strategię promocji i dobierają różne rodzaje reklamy.
Techniki analityki internetowej
Dane analizowane są według następujących wskaźników:
- Analiza ruchu w zasobach internetowych.
- Analiza transakcji finansowych. Wszystkie ruchy pieniężne, zakupy, sprzedaż, zyski.
- Analiza konwersji. Jak często użytkownicy reagują na reklamy.
- Analiza porównawcza. Porównanie Twojej strony z konkurencją itp.
- Dla skutecznej analizy wskazane jest stosowanie kilku metod jednocześnie.